ANTOLOGI ANAK BUMI TERCINTA : CERPEN
BAHAGIAN D: CERPEN
SAYANG AYAH
Omar Mamat
Sinopsis
Cikgu Bustam meminta para pelajarnya menyediakan sebuah karangan yang bertajuk “SAYA SAYANG AYAH”.. Angamah, salah seorang murid tahun enam Kenanga tidak dapat menyiapkan karangan seperti dikehendaki oleh Cikgu Bustam.Hal ini kerana dia keliru dengan sikap ayahnya yang bengis dan sering memukulnya.Keganasan ayahnya selama ini tidak pernah diceritakannya kepada orang lain.Walau bagaimanapun, kesengsaraan yang dialaminya itu berakhir apabila ayah tirinya meninggal dunia akibat kemalangan di tempat kerjanya.Peristiwa ini menyerlahkan kasih sayang Angamah terhadap ayah tirinya yang sering menyeksanya itu apabila dia menjerit ungkapan “SAYA SAYANG AYAHHHHH”.
Tema
* KASIH SAYANG
Kasih sayang seorang anak yang begitu mendalam terhadap ayahnya. Walaupun ayahnya itu ialah ayah tiri yang sering mendera dan memukulnya. Angamah tetap menyayanginya selayaknya sebagai seorang ayah. Kanak-kanak seperti Angamah yang bersih dan suci hatinya masih dapat memaafkan segala perlakuan ayahnya itu terhadap dirinya, apatah lagi apabila dia menerima khabar kematian tragis ayahnya itu.
Persoalan
1. Tanggungjawab seorang guru dan ibu bapa.
Contoh:
2. Kepentingan pendidikan.
Contoh:
3. Keganasan dalam keluarga.
Contoh:
4. Kemiskinan yang membelenggu kehidupan.
Contoh:
Watak dan perwatakan
Watak utama
Angamah
kanak-kanak berbangsa India
sering dipukul oleh ayah tirinya
belajar dalam darjah enam Kenanga
anak sulung dalam keluarga
sering ponteng sekolah kerana menderita kesakitan dan malu kerana dipukul oleh ayahnya serta ditugaskan menjaga adik-adiknya yang masih kecil.
Tidak suka hal peribadinya diketahui umum kerana akut dimarahi oleh ayahnya
hidup dalam ketakutan dan kesedihan
bijak dalam pelajaran
bertanggungjawab
penyayang walaupun kerap dipukul dan dimarahi oleh ayah tirinya tetapi angamah tetap menyayangi lelaki tersebut
pendiam dan suka termenung
rajin
Watak sampingan
Cikgu Bustam
berusia dalam lingkungan empat puluhan
guru kelas dan guru Bahasa Melayu Angamah
penyayang
bertanggungjawab
berusaha untuk menyelesaikan masalah Angamah
prihatin terhadap masalah murid-muridnya
disayangi oleh murid-muridnya
Ayah
ayah tiri Angamah
Berbadan sasa, berwajah bengis
Garang terhadap Angamah
Tidak berperi kemanusiaan
Tiada belas kasihan
Pemabuk
Pernah bekerja sebagai pemandu lori dan kini sebagai buruh binaan
Mati akibat kemalangan di tempat kerja
Emak
Ibu kandung Angamah
Tiada sifat keibuan
Sering membiarkan Angamah didera oleh suaminya
Menyerahkan tanggungjawab menjaga anak-anak yang masih kecil kepada Angamah
Telah berpisah dengan ayah Angamah dan berkahwin lain
Bekerja membantu suami demi memenuhi keperluan hidup
Guru Besar
bertanggungjawab
mudah diajak berunding
bersimpati dengan nasib yang menimpa Angamah
baik hati
Dahlan
ketua Kelas Enam Kenanga
patuh akan arahan guru
bertanggungjawab terhadap tugas
Jamiliah,Judith dan Anwar
rakan sekelas Angamah
berbangga dengan ibu bapa masing-masing
aktif dalam perbincangan dalam kelas
Plot
1. Permulaan:
Cikgu Bustam menyuruh murid-muridnya menulis karangan yang bertajuk ‘Saya Sayang Ayah‘
Angamah mendiamkan diri apabila diajukan soalan tentang perasaannya terhadap ‘ayah’
2. Perkembangan:
Angamah gelisah kerana dia tidak tahu menulis karangan seperti yang dikehendaki oleh Cikgu Bustam
Ingatannya melayang kepada peristiwa semalam dan sebelumnya. Ayahnya sering memukul Angamah.
Ketua Kelas Angamah memungut buku karangan , Angamah tidak menghantar buku dan dipanggil oleg Cikgu Bustam
Angamah datang ke sekolah dengan tangan yang bengkak. Cikgu Bustam membawa Angamah berjumpa guru besar untuk mengetahui puncanya.
3. Perumitan:
Angamah memberitahu Cikgu Bustam dan guru besar bahawa dia selalu dipukul oleh ayah tirinya
4. Puncak Cerita:
Angamah menerima berita tentang kemalangan yang menimpa ayahnya di sekolah
Angamah dibawa ke hospital
Ayah tiri Angamah meninggal dunia
Angamah menjerit menyatakan perasaan kasih terhadap ayahnya
5. Peleraian Cerita:
mayat ayah Angamah dibawa pulang ke rumah
Angamah sedar bahawa dia tidak akan didera lagi
Walau bagaimanapun, Angamah tetap menyayangi ayahnya.
Latar
Latar tempat
bilik darjah tahun Enam Kenanga
tempat Angamah menerima ilmu dari Cigku Bustam
tempat di mana Angamah diminta oleh Cikgu Bustam menyatakan perasaan kasih terhadap ayahnya
rumah Angamah
tempat Angamah selalu didera oleh ayahnya
bilik guru
Cikgu Bustam memanggil Angamah untuk bertanyakan sebab mengapakah tangannya bengkak
bilik guru besar
hal Angamah dibawa ke pengetahuan guru besar
hospital
ayah Angamah dibawa ke hospital setelah ditimpa kemalangan
Latar masa
berlangsung lebih kurang tiga hari
bermula pada suatu hari di dalam kelas tahun Enam Kenanga ketika cikgu Bustam menyuruh murid-muridnya menyiapkan sebuah karangan.
berakhir pada suatu hari ketika mayat ayah Angamah dibawa pulang ke rumah
Latar masyarakat
masyarakat yang bertanggungjawab terhadap manusia di sekelilingnya
sikap bertanggungjawab yang ditunjukkan oleh Cikgu Bustam ketika membantu Angamah apabila mengetahui yang Angamah sentiasa didera
masyarakat pelajar yang patuh akan arahan dan teguran guru mereka
murid-murid tahun enam Kenanga yang patuh pada arahan guru mereka Cikgu Bustam
segelintir masyarakat yang tidak bertanggungjawab walaupun terhadap ahli keluarganya sendiri
Sikap ibu dan ayah Angamah yang sentiasa meletakkan beban menjaga adik-adiknya yang masih kecil sehingga terpaksa mengabaikan pendidikan
Gaya Bahasa
1. Gaya bahasa yang digunakan mudah difahami
2. Terdapat penggunaan bahasa kiasan yang memperkayakan lagi gaya bahasa cerpen ini
Simile:
1. Ayah macam dirasuk syaitan
2. Jalur biru yang lurus itu seperti berombak
3. Suara yang bagaikan halilintar
Personifikasi:
1. Suara guru itu menyentuh cuping telinga
2. Kelas jadi hidup
3. Wajah cikgu Bustam menari-nari di ruang matanya
4. Matahari telah condong ke darat
5. bola matanya beralih ke arah jalan
6. tali pinggang sebesar dua jari hinggap ke punggungnya
7. seorang anak gadis yang sedang meniti ke alam remaja
Hiperbola:
1. Tengking ayah bagaikan halilintar
2. Bergema hingga dirasakan hampir memecahkan anak telinganya
3. Ayah memandang dengan bola mata yang berapi
Perulangan:
1. Saya sayang ayah
2. Dia tidak mahu
Sinkof:
1. nangis
2. tak
3. nak
Simpulan bahasa
1. kurus melidi
2. ekor kuda
metafora
1. bola mata
2. ayah selaku payung dalam rumahtangga
3. malam yang semakin larut
Nilai Murni
1. Kasih sayang
Kasih sayang seorang anak terhadap ayahnya
Angamah tidak berdendam walaupun sering didera oleh ayahnya
Angamah mengenang jasa ayah tirinya membesarkannya
2. Bertanggungjawab
Cikgu Bustam menunjukkan sikap bertanggungjawab dengan menghulurkan bantuan kepada Angamah sebaik sahaja mengetahui bahawa anak muridnya itu sering menjadi mangsa dera ayahnya.
3. Bersimpati
Warga sekolah yang bersimpati dengan nasib malang yang menimpa Angamah
4. Patuh
Angamah patuh pada arahan ibunya agar menjaga adik-adiknya yang masih kecil di rumah sepanjang masa ibu dan bapanya keluar bekerja walaupun terpaksa ponteng sekolah
5. Baik hati
Angamah yang cukup mulia hatinya kerana tidak menaruh dendam terhadap ayahnya yang sering memukul dan memarahinya tanpa sebab.
Pengajaran
1. Kita hendaklah sentiasa sayang dan berbaik sesama kita
2. Kita harus bertanggungjawab dalam setiap perkara yang kita lakukan dalam hidup ini
3. Kita harus sentiasa patuh akan nasihat dan kata-kata ibu bapa
4. Kita mesti prihatin dan bersimpati serta bersedia untuk menolong mereka yang memerlukan bantuan
5. Ibu bapa merupakan orang yang harus melaksanakan amanah dan tanggungjawab mereka terhadap anak-anak dengan melindungi dan menumpahkan kasih-sayang kepada anak-anak
PERTEMUAN
Faizati Mohd Ali
Sinopsis
Mun ke sebuah gerai dengan harapan untuk mendapat sedikit makanan kerana terlalu lapar. Namun, Mun untuk diterajang oleh pemilik gerai tersebut. Kelaparan memaksa Mun untuk terus berusaha untuk mencari sesuatu. Mun berjumpa dengan Jonny yang tingal di sebuah rumah yang besar dan cantik. Mereka berdua bercerita tentang dua dunia yang terlalu asing bagi mereka.Mun dan Jonny berhasrat untuk bertukar tempat bagi menikmati kehidupan yang asing bagi mereka itu.Nasib Mun malang apabila terpaksa menghadapi kesakitan kerana dibelasah dengan teruk oleh tuan Jonny. Mun berputus asa, tetapi akhirnya muncul sepasang suami isteri yang membela nasib Mun yang telah lama menderita itu.
Tema
Keinginan untuk mendapatkan sesuatu yang sukar diperolehi dalam kehidupan sebenar. Contohnya Mun yang merempat berjumpa dengan Johnny yang hidup mewah tetapi terkurung. Mereka cuba untuk bertukar kehidupan masing-masing, Mun cuba untuk hidup mewah tanpa memperdulikan soal kelaparan manakala Johnny cuba untuk merasa kebebasan hidup Mun.
Persoalan
1. Sesuatu yang dianggap baik ada keburukannya
• Sesuatu yang indah dikatakan menyeronokkan
• Berbeza dengan hakikat sebenar
Contoh: Mun ingin hidup seperti Johnny (hidup terkurung tetapi cukup segalanya) tetapi bagi Johnny hidup bebas seperti Mun satu keinginannya.
2. Tiada lagi perikemanusiaan
• sikap yang kian terpinggir dalam kehidupan masyarakat
• bersikap materialistik
Contoh: Mun yang telah lali dengan caci maki dan sepak terajang manusia sehingga Mun tidak lagi percaya adanya manusia yang bersimpati dengan nasibnya.
Watak dan Perwatakan
Mun
• seekor kucing liar
• kucing kurap yang hidup merempat/ kurus dan kotor
• hidup menderita / geledah tong sampah untuk mencari makanan atau mencari sisa-sisa makanan di gerai-gerai
• sering dimaki hamun dan disepak terajang oleh manusia
• berangan untuk hidup mewah seperti Johnny walaupun hidup terkurung
• Baik hati
• Semakin tidak faham dengan sikap manusia
• Diselamatkan oleh sepasang suami isteri
Amadeus Gonzales Johnhem ( Jonny )
• Kucing baka Parsi
• Ibu bapanya pernah menjadi juara dalam pertandingan kucing
• Berbulu panjang dan lebat
• Dijaga dengan rapi oleh tuannya/diberi ubat dan suntikan bagi melindunginya daripada penyakit
• Masih belum mengenal dunia yang sebenarnya
• Hidup terkurung
• Ingin hidup bebas seperti Mun
Mimi
• budak kecil yang ditemui oleh Mun di sebuah gerai
• baik hati
• belas kasihan.
Pemilik gerai makan
• Wakil manusia yang bersifat tidak berperikemanusiaan
• Memukul Mun tanpa belas kasihan
Tuan Johnny
• Lelaki bertubuh sasa
• Menyayangi Johnny sesungguh hati
• Marah dengan kehadiran Mun di rumahnya
• Memukul Mun dengan kayu dan menyepak Mun hingga cedera
Sepasang suami isteri
• Wakil manusia yang baik hati
• Berasa simpati dengan nasib malang Mun
• Mengutuk perbuatan manusia yang tidak bertanggungjawab hingga menyebabkan Mun terlantar kesakitan
• Menyelamatkan Mun yang cedera parah dengan menghantar Mun ke klinik haiwan
Latar
Latar masa
• Waktu siang
Latar tempat
• Gerai makan
• Kawasan kurungan Johnny
• Di tepi jalan raya
Latar Masyarakat
• Masyarakat yang tiada perasaan belas kasihan terhadap haiwan.
• Masyarakat yang mementingkan diri sendiri
• Kehidupan haiwan yang mewah
• Kehidupan haiwan yang serba kekurangan
Gaya Bahasa
Simile
• Satu gaya bahasa kiasan yang berfungsi sebagai kata perbandingan.
• Melibatkan kata-kata perbandingan seperti seolah-olah, umpama, bak, bagai, seperti dan sebagainya.
Contoh :
1. Tidak seperti Mun, hidup diladungi derita setiap masa
2. Pertanyaan Mun ibarat satu tamparan yang melukakan
Personifikasi
• Satu gaya bahasa kiasan yang membawa sifat orang kepada sesuatu objek
• Gaya bahasa ini juga dikenali sebagai perorangan, (mengorangkan yang bukan orang,yakni memberi sifat ataupun ayat dalam yang sama ataupun berlainan.
Contoh:
1. Simpati pun semakin malu untuk mempamerkan wajah
2. hati Mun berbisik, memujuk perut yang sudah menjerit lagi
3. Keperitan menghiris tanpa simpati
4. Kegarangan hujan
5. Deruman enjin kenderaan manampar pendengaran Mun
Hiperbola
• satu perbandingan yang melampau
1. Kepedihan menjalar mengisi setiap rongga diri Mun, menyelinap ke seluruh saraf
2. anak matanya menjelajah dada langit
Perulangan
• Penggunaan kata atau ayat yang berulang-ulang dalam sesebuah penulisan.
• Perulangan ini boleh melibatkan perkataan ataupun
ayat dalam situasi yang sama ataupun berlainan.
Bahasa Inggeris
• Flea color
• Damn
Istilah sains
• Feline Leukemia
• Felina Panleukopenia
• Rabies
• Ear mites
Sinkof
• Perkataan singkatan
1. nak
2. tak
3. tapi
Plot
1.Permulaan
Mun cuba mendapatkan makanan di sebuah gerai
Dihalau oleh tuan punya gerai
Selongkar tong sampah berhampiran
2. Perkembangan
Mun disergah oleh seekor anjing
Mun jumpa rumah besar dan cuba memasukinya
Mun dan Johnny berkenalan
3. Perumitan
Jonny dan Mun bersetuju untuk bertukar tempat tetapi hajat mereka tidak kesampaian
4. Puncak
Mun dibelasah oleh tuan Jonny sehingga mengalami kecederaan yang parah
5. Peleraian
Mun diselamatkan oleh sepasang suami isteri yang baik hati dan mereka bercadang untuk membawa Mun ke klinik haiwan
Nilai Murni
Berbelas kasihan
Hati manusia seharusnya mempunyai sifat belas kasihan terhadap haiwan seperti Mun
Bertanggungjawab
Sepasang suami isteri yang bertanggungjawab dalam memastikan Mun mendapat rawatan akibat daripada kecederaan.
Sayang kepada binatang.
Kita tidak seharusnya membiarkan haiwan yang tercedera begitu sahaja. Berilah rawatan yang sewajarnya.
Pengajaran
1. Kita hendaklah sayang akan makhluk tuhan dan berusaha untuk hidup dalam suasana yang harmoni.
2. Kita harus menjalankan tugas kita dengan penuh tanggungjawab dan amanah.
3. Kita harus melaporkan perbuatan penganiayaan yang berlaku di sekeliling kita kepada pihak yang berkuasa.
4. Kita hendaklah menolong mereka yang lemah dan memerlukan bantuan daripada kita dengan hati yang ikhlas
DUGONG
Hizairi Othman
Sinopsis
Nak Dugong gentar apabila mendengar keluhan Tuk Dugong yang mengatakan bahawa kaum mereka semakin pupus. Nak dugong ingin berbicara dengan lebih lanjut dengan Tuk Dugong apabila Nak Dugong 1 dan Nak Dugong ll mengajak pergi ke seberang laut. Mereka sedang menikmati makanan di situ apabila Nak Dugong ll menjerit meminta tolong. Nak Dugong mendapati Nak Dugong l terperangkap di dalam jaring sementara Nak Dugong ll terkena lembing. Pada masa yang sama, Tuk Dugong menghampiri Nak Dugong dan menasihatikannya agar meninggalkan kawasan itu. Tuk Dugong bertindak menyelamatkan Nak Dugong yang hampir terkena lembing manusia. Walau bagaimanapun, Tuk Dugong berjaya ditangkap oleh manusia. Nak Dugong meninggalkan kawasan itu dengan rasa kesal dan sedih yang amat sangat.
Tema
• kerakusan manusia demi kepentingan diri.
Tema cerpen ini ialah nafsu manusia yang mengancam mahluk yang lain.
Persoalan
1. Dilema kepupusan spesis haiwan laut
Contoh: Dugong adalah hidupan laut yang semakin pupus kerana diancam oleh manusia untuk mendapatkan daging,lemak,gading,dan kulit dugong untuk dijual
2. Sikap dan tindakan manusia
Contoh: Sikap manusia yang tidak berperikemanusiaan dan sanggup membunuh dengan kejam demi kepentingan dan keuntungan mereka.Peristiwa kematian Nak Dugong I dan Nak Dugong II serta Tuk Dugong dapat dibuktikan.
3. Pengorbanan dan tanggungjawab
Contoh: Tuk Dugong telah menyelamatkan Nak Dugong yang merupakan pewaris generasi dugong yang diancam kepupusan.
Watak dan Perwatakan
Watak utama
Nak Dugong
Sensitif
Ketika Tuk Dugong bertanyakan asal-usul dan hal ibu bapanya.Secara tiba-tiba dia berasa sedih dan ingin menangis ketika dia teringat akan nasib ibu bapanya yang mati terbunuh akibat terkena kipas kapal.
Menghormati orang yang lebih tua dan dewasa
Nak Dugong menghormati Tuk Dugong kerana dia telah banyak mengajarnya tentang kehidupan Dugong yang penuh cabaran dan bahaya.
Pendendam
Peristiwa Nak Dugong menyerang bot manusia yang menagkap Nak Dugong I dan Nak Dugong II.
Setia Kawan dan simpati
Nak Dugong menghargai persahabatannya dengan Nak Dugong I dan II,walaupun baru berkawan dengan Nak Dugong I dan II dia tetap hendak menyelamatkan mereka tetapi telah dihalang oleh Tok Dugong.
Mudah Terpedaya
Nak dugong terperangkap dalam bahaya sewaktu di sebelah barat kerana sikapnya mudah terpedaya oleh kata-kata Nak Dugong I dan II bertindak terburu-buru dan buruk sangka Nak Dugong cuba menyelamatkan Nak Dugong I dan II dan Nak Dugong menganggap Cik Dugong suka melayan jantan.
Watak-watak Sampingan
1. Tuk Dugong
Bersikap terbuka
menceritakan pengalaman dan pengetahuanya kepada Nak Dugong mengenai sejarah dugong yang menjadi buruan manusia
Bersyukur kepada tuhan
Dialog diantara Tuk Dugomg dengan Nak Dugongdapat dilihatkan keredhaan dan kesyukuran Tuk Dugong terhadap takdir tuhan.Cthnya,dia bergitu marah apabila Nak Dugong mempersoalkan takdir yang ditentukan oleh tuhan.
Ikhlas dan sanggup berkorban
Pengorbanan yang dilakukan oleh Tuk Dugong kepada Nak Dugong dengan ikhlas demi menjaga generasinya supaya tidak pupus
Berani dan kuat semangat
Tuk Dugong berani menyelamatkan Nak Dugong drpd rejaman lembing,walaupun keadaan Tuk Dugong cedera parah,namun sempat menyondol bot sehingga beberapa orang terhumban ke dalam laut.
3. Cik Dugong
Isteri kepada Ngah Dugong
Bersikap sabar
Dia memberi nasihat kepada Nak Dugong, tetapi dia tidak mendengar nasihat Cik Dugong malah Nak Dugong memarahi Cik Dugong
Tidak menyimpan dendam
Cik Dugong tidak mengambil hati dengan kata-kata Nak Dugong yang menyakitkan hatinya.
3. Nak Dugong I dan Nak Dugong II
Nakal
tidak mahu mendengar nasihat dugong yang lebih tua.
Terburu-buru dan tidak berhati-hati
Mereka melakukan sesuatu tanpa berfikir tentang bahaya yang menanti dan hanya mementingkan kelazatan makanan.
Plot
1. Permulaan
Tuk Dugong dan Nak Dugong bercakap tentang ancaman hidup yang sedang mereka hadapi.
2. Perkembangan
Nak Dugong 1 dan Nak Dugong 2 mencabar Nak Dugong supaya menyertai mereka pergi ke seberang laut
3. Perumitan
Nak Dugong 2 terkena lembing sementara Nak Dugong 1 terperangkap di dalam jaring dan di tangkap oleh manusia.
4. Puncak
Tuk Dugong terbunuh dalam usahanya untuk menyelamatkan Nak Dugong.
5. Peleraian
Nak Dugong berenang meninggalkan kawasan itu dangan hati yang sangat sedih.
Latar
Latar Tempat
Gua
Tempat tinggal Nak Dugong untuk berehat,tidur dan makan
Arah barat Lautan
Tempat menjadi medan tumpahnya darah Tuk Dugong tewas oleh tusukan lembing ketika menyelamatkan Nak Dugong.Tempat ini jugalah Nak Dugong I dan Nak Dugong II mati ditangkap oleh manusia.
Lautan Afrika Barat
Tempat ibu bapa Nak Dugong terkorban akibat terkena kipas kapal.
Latar Masa
Zaman Moden
kerana banyak manusia yang bersikap tamak dan tanpa belas kasihan terhadap haiwan.
Dalam masa 2 hari
Latar Mayarakat
Masyarakat hidupan laut yang mempunyai panggilan dan pangkat.
Cth:- ikan bilis sebagai NakBilis, ikan tuna Sebagai Kak Tuna.
Masyarakat ikan dugong yang bersatu hati memikifkan kesinambungan keturunan mereka.
Masyarakat ikan dugong yang mementingkan makanan tanpa mementingkan keselamatan diri
Gaya Bahasa
cerpen ini banyak menggunakan gaya bahasa bercerita. Contohnya:
Hatiku mula panas. Aku memang sudah lama berlalu dengan Cik Dugong. seboleh-bolehnya tidak mahu bertegur sapa.
gaya bahasa dialog digunakan juga. Contohnya:
“apa dosa kita, Tuk Dugong”
“Bodoh nya kau, Nak Dugong! Tu daging kau tu, hidangan enak bagi mereka.
Lemak kita dijadikan minyak. Begitu juga nasib kulit kita dan gading kita.”
Pemilihan kata (diksi) cerpen ini indah dan berkesan. Contohnya:
bagaimana Tuk Dugong dapat memahami ombak yang bergelora didadaku ini?
Entah mengapa mulutku terkunci mendengar
Penggunan Diksi
i. Pengulangan
Sedang aku menjenguk-jenguk di sekitar gua(Hal. 87)
ii. Sinkof
Emm,kami nak ke sebelah barat(hal. 87)
Tapi sebelum itu,kau mesti ikut aku ke rumah Tuk dugong (hal. 87)
Penggunaan Ayat
.Ayat Pendek
Cik Dugong menjanda sekarang (hal. 84)
Aku segera memintas (hal. 86)
Ayat seru
i. ``Sini pun ada !” (hal. 87)
ii.``Tuk Dugong !” (hal. 90)
Ayat Tanya
``Kamu berasal dari mana Nak Dugong?” (hal 84)
Inversi
Baru semalam Ngah Dugong mati tersangkut dipukat manusia (hal 84 )
Personafikasi
tapi nampaknya mata ini berdegil (hal 86)
Simile
bagai pahlawan ,aku membelah air dengan deras (hal. 91)
Dispersonafikasi
aku terhenti dan seolah – olah beku (hal. 93)
Peribahasa
Takut nanti habis, terbuang saja sepahnya (hal. 88)
Metrafora
Daku tiba-tiba menyemarak dengan api dendam (hal. 90)
Nilai Murni
Kasih Sayang
Nak Dugong sedih apabila mengenangkan dirinya yang telah kehilangan kasih sayang ibu bapanya yang telah mati.
Baik Hati dan Tolong menolong
Nak Dugong yang cuba menyelamatkan Nak Dugong I dan II.Sikap ini juga dapat dilihat pada Tuk Dugong yang telah menyelamatkan Nak Dugong dan menyebabkan dia terkorban.
Menghormati orang tua dan lebih dewasa
Nak Dugong amat menghormati Tuk Dugong
Persahabatan dan setia kawan
Nak Dugong sangup membantu Nak Dugong I dan II tetapi telah dihalang oleh Tuk Dugong.
Pengorbanan dan tanggungjawab
Ini dapat dibuktikan oleh tindakan Tuk Dugong menyelamatkan Nak Dugong.
Pengajaran
Kita perlulah mengambil berat terhadap hidupan laut seperti
dugong yang semakin pupus.
Kita janganlah bersikap kejam terhadap hidupan laut sebagai
manusia membunuh yang sanggup membunuh dugong untuk mengaut untung.
kita janganlah memburu hidupan laut untuk mendapatkan
keuntungan.
Kita perlulah berhati-hati dan berfikir tentang kesan sesuatu
tindakan sebeblum bertindak,terutama yang melibatkan nyawa.
HIKAYAT MAT JENIN
Mohd Ismail Sarbini
Sinopsis
Mat jenin seorang anak yatim piatu yang sering menjadi bahan ejekan pelajar-pelajar di sekolahnya.Mat Jenin diejek kerana dia miskin dan memakai pakaian yang bertampal-tampal untuk ke sekolah.Ejekan ini menyebabkan Mat Jenin hampir hilang semangat untuk belajar.Mat Jenin belajar sehingga tingkatan tiga sebelum menjadi pemanjat kelapa.Atas nasihat Cikgu Rosli,Mat Jenin bekerja di restoran abangnya.Di situ ,Mat Jenin belajar cara untuk berniaga dengan majikannya,Haji Sapudin.Dia berjaya membuka restorannya sendiri.Mat Jenin akhirnya berkahwin dengan seorang wartawan yang bernama Raja Nor Mustaqimah.Mat Jenin sangat gembira kerana dia berjaya dalam hidup dan juga perniagaannya.
Tema
Kegigihan dalam mencapai matlamat hidup.
Contohnya seorang anak muda bernama Mat Jenin telah mula menceburkan diri dalam bidang perniagaan dari bawah dengan bekerja di sebuah restoran kemudian setelah lima tahun bekerja beliau membuka restorannya sendiri. Pada mulanya perniagaan agak lembab tetapi beransur maju berkat keazaman yang ada dalam diri Mat Jenin untuk meraih kejayaan.
Persoalan
1. Keyakinan diri untuk mencapai impian
Keyakinan diri yang ditunjukkan oleh Mat Jenin untuk meraih kejayaan. Beliau menjadikan majikannya, Haji Sapudin sebagai idolanya dalam menimba ilmu perniagaan. Akhirnya beliau berjaya.
2. Sikap positif untuk mengubah nasib diri
Pengalaman hidup susah sedari kecil membantu Mat jenin bersikap positif bagi mengubah nasib dirinya. Nasihat gurunya, Cikgu Rosli membuka matanya untuk berusaha menjadi seorang ahli perniagaan yang berjaya.
3. Kepentingan ilmu pengetahuan.
Ketabahan mengharungi dugaan hidup.
Kasih sayang.
Kemiskinan.
Watak dan perwatakan
Mat Jenin
Yatim piatu setelah kematian ibu bapa ketika berusia 5 tahun
Tinggal bersama datuk dan nenek di Kampung Kelapa Condong
Umur 7 tahun, neneknya pula meninggal dunia
Umur 15 tahun, datuknya meninggal dunia
Tiada semangat untuk belajar selepas kematian datuknya
Berasal daripada keluarga pemanjat kelapa terkenal
Sering diejek ketika di sekolah
Selepas SRP berhenti sekolah dan menjadi pemanjat kelapa
Bekerja di restoran milik abang cikgu Rosli
Gigih
Berjaya memiliki restoran sendiri
Berani menanggung sebarang risiko
Berkahwin dengan Raja Nor Mustaqimah
Cikgu Rosli
Bekas guru Mat Jenin semasa di tingkatan 3
Adik Haji Sapudin
Pendorong kejayaan Mat Jenin
Baik hati
Akhirnya menjadi pensyarah di maktab perguruan selepaslulus universiti
Haji Sapudin
Abang Cikgu Rosli
Bekas majikan Mat Jenin
Memiliki 2 buah restoran
Membantu Mat Jenin mengenali dan mengendalikan perniagaan
Jujur dalam perniagaan
Gigih berusaha
Seorang peniaga berjaya
Raja Nor Mustaqimah
Seorang wartawan yang menemuramah Mat Jenin
Wanita yang cantik, tinggi lampai dan berkulit hitam manis
Berkahwin dengan Mat Jenin
Datuk Mat Jenin
Memberi semangat kepada Mat Jenin agar tidak berputus asa
Bertanggungjawab memelihara Mat Jenin sejak Mat Jenin kematian kedua ibu bapanya.
Plot
1. Permulaan
Latar belakang Mat Jenin yang kematian kedua ibu dan bapanya diikuti dengan kematian nenek dan datuknya
Setelah menjadi anak yatim, Mat Jenin dijaga oleh datuk dan neneknya
Datuknya banyak memberi galakan kepadanya untuk terus bersekolah
Selepas menduduki SRP datuknya meninggal dunia
2. Perkembangan
Berhenti sekolah dan bekerja sebagai pemanjat pokok kelapa
Bertemu Cikgu Rosli dan menggalakkan Mat Jenin berhijrah ke bandar untuk menimba pengalaman
Mat Jenin bekerja di restoran Haji Sapudin (abang Cikgu Rosli) sambil menuntut ilmu perniagaan daripadanya.
Mat Jenin membuka restoran sendiri.
3. Perumitan
Pada awal pembukaan restorannya, Mat Jenin mengalami kerugiaan.
Mat Jenin berusaha untuk meluahkan perasaannya kepada Raja Nor Mustaqim.
4. Puncak
Mat Jenin berjaya dalam perniagaan
Berkahwin dengan Raja Nor Mustaqimah
5. Peleraian
Mat Jenin menyambut kelahiran anak sulung
Mat Jenin pergi ke majlis perasmian cawangan restorannya ketiga.
Dirasmikan oleh seorang menteri
Latar
Latar Tempat
Kampung Kelapa Condong.
- Kampung Mat Jenin dibesarkan
Sekolah Kampung Kelapa Condong.
- Mat Jenin belajar hingga ke tingkatan tiga
Pasar Sehari Pekan Kelapa Condong.
Restoran Selera Terbuka.
- Restoran milik Haji Sapudin
- Tempat Mat Jenin menimba ilmu perniagaan
Rumah Mat Jenin.
Restoran Mat Jenin.
Latar Masa
Berkisar sekitar tempoh 25 tahun
Bermula semasa Mat Jenin masih bersekolah di sekolah rendah.
Berakhir pada suatu hari apabila Mat Jenin bergegas untuk menghadiri majlis perasmian cawangan restorannya di Bandar K.
Latar Masyarakat
Terdiri daripada masyarakat desa
Keluarga Mat Jenin tergolong dalam kelompok miskin tetapi amat pentingkan pelajaran
Masyarakat yang tabah dan gigih dalam mengharungi kehidupan yang penuh dengan cabaran.
Masyarakat yang tahu menggunakan dan menghargai ilmu pengetahuan yang dimilikinya
Masyarakat yang sanggup membantu orang lain demi melihat bangsanya berjaya dalam hidupnya.
Gaya Bahasa
Pengarang menggunakan gaya bahasa yang mudah difahami.
Terdapat penyelitan bahasa kiasan yang memperkayakan lagi gaya bahasa cerpen ini.
Simile
1. Matanya seperti bintang timur.
2. Macamlah aku ni anak monyet yang baru ditangkap dari hutan
3. bagaikan matahari telah hancur dan tidak muncul lagi
Personafikasi
1. Pertanyaan itu pun mengetuk-ngetuk benakku.
2. matahari terus meninggi dan melemparkan sinar teriknya
3. tikaman sinar matahari
4. pokok-pokok dab rumah di kiri kanan jalan berlari-lari ke belakang
5. deringan loceng menghalau Raja Nor Mustaqimah
Hiperbola
1. Terasa bagai matahari telah hancur dan tidak akan muncul lagi.
2. kata-kata Haji Sapaudin mengetuk-ngetuk gegendang telingaku
Perulangan
1. Tak kenal penat, tak kenal malu.
Simbolik
1. Kudis.
Sinkof
1. Guruku
2. Tau
3. Nak
Puisi
Mat Jenin orang pelupa,
Nak kawin puteri raja,
Jatuh dari pokok kelapa,
Kesian dia.
Nilai Murni
Kegigihan.
Ketabahan.
Kerajinan.
Kejujuran.
Tolong-menolong.
Pengajaran
Kita hendaklah mengamalkan semangat tolong-menolong dalam keluarga dan masyarakat agar kita dapat hidup dengan aman dan harmoni.
Kita harus menghargai budi dan pemberian orang lain terhadap kita dengan seikhlas hati.
Kita tidak harus mengeji mereka yang hidup dalam Kemiskinan.
Kita hendaklah menghormati mereka yang lebih tua daripada kita.
Kita harus bertanggungjawab dan jujur dalam mengejar matlamat hidup.
RAHSIA
Shazmee Rizal Agus Salim
Sinopsis
Seorang pencerita membongkar rahsia Amar ketika berdepan dengan kegawatan apabila pesawat yang mereka naiki menghadapi masalah teknikal.Amar yang bersama dengan anaknya,Zulfakar dalam penerbangan itu diminta untuk membantu Kapten Rashid mengendalikan pesawat tersebut.Mereka terpaksa mendaratkan pesawat itu di sebuah lapangan terbeng lama,Lapangan Terbeng Qu kerana mereka kekurangan minyak.Mereka berjaya melakukan pendaratan tetapi pesawat tersebut meletup sejurus selepas mendarat.Amar tidak dapat menyelamatkan Zulfakar .Peristiwa ini menyebabkan dia sering ke tempat penuh kenangan itu pada setiap kali dia merindui Zulfakar.Namun akhirnya Amar sedar bahawa dia terpaksa menerima hakikat kehilangan anak kesayangannya itu dan merelakan pemergiannya.
Tema
Kasih sayang dan penorbanan seorang ayah kepada anaknya yang dikasihi.
Persoalan
a) Kekuatan mental dan emosi sewaktu menghadapi dugaan
Amar mengamal emosin dan ketakutanya sewaktu bersama-sama Kepten Rashid mengendali pesawat yang rosak untuk membuat perbuatan kecemasan.
b) Ilmu pengetahuan dan pengalaman
Amar dan Kaptan Rashid menggunakan ilmu dan pengalaman yang ada untuk menyelamatkan pesawat meletup di udara.
c) Tindakan dan sikap manusia
Sikap penumpang yang berlumba-lumba mahu menyelamatkan diri masing-masing dalam suasana cemas dan kelam-kabut.
d) Hati dan Perasaan
Hati Amar berbelah bagi antara kepentingan diri dan keluarga atau pesawat yang diancam bahaya.Ketika itu,perasaan penumpang dalam keadaan yang sangat cemas.
e) Kepercayaan kepada hantu atau puaka.
Penduduk setempat amat percaya kepada hantu dan menanggap tapak Landasan Kapal Terbang yang merakam peristiwa ngeri itu berhantu dan boleh membawa malapetaka kepada mereka.
Watak dan Perwatakan
Watak Utama
Amar
a) Penyayang dan bertanggungjawab
i. Amar seorang ayah yang penyayang sehingga dia tidak dapat menerima hakikat kematian anaknya.
ii. Dia bertanggungjawab memastikan keselamatan penumpang.
b) Sering menghadapi konflik dan tekanan jiwa
Setelah kemalangan yang menyebabkan anaknya terkorban jiwanya tertekan.
c) Pandai menyembunyikan perasaan cemas
Ketika dia melihat bahagian bawah pesawat terbakar dia menyembunyikan perasaannya daripada pengetahuan penumpang-penumpang dan anaknya.
d) Juru terbang yang berpengalaman.
Dia dapat mengendalikan pendaratan kecemasan daripada meletup di udara.
e) Kehilangan anak dalam kemalangan pesawat
Dia tidak sempat menyelamatkan anaknya ketika kapal terbang hampir meletup.
Watak Sampingan
Kapten Rashid
a) Rakan sejawat Amar.
b) Ketua juru terbang
c) Tenang menghadapi keadaan cemas
Dia tenang keadaan cemas ketika mengendali pesawat yang sudah mula terbakar
d) Berpengalaman
Dia dapat mengendalikan pesawat yang menghadapi masalah semasa dalam perjalanan ke Bandar Tzon.
e) Bertanggungjawab dan gigih
Dia berusaha untuk menentukan pesawat dapat mendarat dengan selamat.
Zulfakar
a) Anak Amar dan Siti Zubaidah
b) Patuh kepada orang tua
Dia tidak membantah ketika Amar terpaksa ke ruang juru terbang pesawat dan meninggalkannya di bawah pengawasan pramugari.
c) tidak sabar
dia tidak sabar untuk berjumpa dengan ibunya.
Plot
Permulaan
Seorang pembocor rahsia menceritakan rahsia orang yang bernama Amar
Perkembangan
Dalam kisah tersebut,Amar berdiri di sebuah pondok kawalan lapangan terbang lama sambil mengenang kembali peristiwa pahit dalam hidupnya
Perumitan
Amar terkenang semasa dia dan anaknya,Zulfakar dalam sebuah pesawat yang sedang menghadapi masalah teknikal.Amar diminta untuk membantu juruterbang pesawat tersebut iaitu kapten Rashid .
Dalam kenangannya,Amar masih ingat kegawatan yang mereka hadapi apabila mereka terpaksa membuat pendaratan cemas.
Puncak
Amar dan Kepten Rashid berjaya mendarat di Lapangan Terbang Qu tetapi pesawat itu meletup beberapa ketika selepas pendaratan tersebut.
Peleraian
Pembocor rahsia(kemungkinan Amar sendiri)
memberitahu bahawa lapangan terbang itu tidak berhantu seperti yang didakwa oleh penduduk tempatan.Lembaga yang mereka sangka hantu itu sebenarnya ialah Amar sendiri yang sering pergi ke tempat itu kerana merindui anaknya,Zulfakar.
Latar
Latar Tempat
• Lapangan Terbang QU.
• Pondok kawalan Lapangan Terbang QU.
• Di dalam pesawat Boeing 737.
• Ruangan kokpit pesawat.
Latar Masa
• Berlangsung dalam sehari.
• Bermula pada suatu hari apabila pengarang mula bercerita tentang kisah di sebalik Lapangan Terbang QU.
Latar Masyarakat
• Masyarakat yang menderita kerana kehilangan orang yang tersayangi
• Masyarakat yang terpaksa akur dan tabah ketika berdepan dengan kemasan
• Segelintir masyarakat yang mempercayai sesuatu yang karut
Gaya Bahasa
a) Diksi
i. Bahasa Inggeris
Amar menggerakan control column ke kanan dan melihat heading indi cator 25 darjah (hal 113)
ii. Bahasa Arab
Siapa ana? Nama ana? Tidak perlulah (hal 110)
b) Pengulangan
Panas
Tidak tahulah aqmar, panas oleh kebosanan atau panas oleh kerinduan (hal 110)
c) Pengunaan Ayat
i. Ayat Tanya
``Abi,mengapa Abi diam?Abi demamkah?(hal 110)
ii. Ayat seru
``Err… kita telah terputus hubungan dengan menara Kawalan di Lapangan Terbang Xu.
(hal 114)
iii. Ayat pendek
Lonceng pemindahan berdering (hal 119)
iv. Ayat panjang
Amar tidak tahu dalam ruang sekecil itu,yang berhenyak- henyak sesama mereka masih manusia atau apa!Mereka telah melompat dari kerusi ke kerusi (hal 120)
d) Personafikasi
Cuma pada ruang yang agak tinggi masih kelihatan tiada rumput nan melintuk-lintuk menjamah butir hujan (hal 110)
e) Simile
i. Ruang penumpang pesawat ini bagaikan tempat simpan mayat (hal 112)
ii. Pedihnya bagai disengat sekawan tembuan (hal 121)
f) Inversi
Dilantai pesawat terdapat lubang tidak tutup rapat (hal 116)
g) Metafora
Air kedukaan itu berbaur dengan manik-manik hujan (hal 112)
Nilai Murni
a) Kerjasama dan tolong-menolong
Amar dan Kaptan Rashid berkerjasama mengendalikan pesawat yang hendak mendarat
b) Kasih Sayang
Amar sangat sayang akan anaknya sehingga dia tidak dapat menerima hakikat kematian anaknya.
c) Bertanggungjawab
Amar dan Kaptan Rashid bertanggungjawab memastikan pesawat mendarat dengan selamat dan penumpang berada dalam keadaan tenang
d) Ketenangan dan ketabahan
Amar dan Kaptan Rashid bergitu tenang mengendalikan pesawat yang hampir meletup itu
e) Bersyukur kepada tuhan
Amar bersyukur kerana semua penumpang terselamat walaupun anaknya terkorban
Pengajaran
a) Bersikap tenang ketika menghadapi suasana cemas
Kita perlulah tenang apabila menghadapi situasi yang cemas supaya setiap tindakan yang kita lakukan tidak membahayakan orang lain
b) Menghidari sikap terburu-buru dan mementingkan diri sendiri
Jika diamalkan sikap tersebut akan merugikan diri sendiri kerana masyarakat tidak akan kukuh jika anggotanya hanya bersikap begini.Cthnya penumpang pesawat yang terburu-buru keluar tanpa memikirkan orang lain.
c) Bertawakal kpd tuhan
ketika menerima musibah atau dugaan.Cthnya Amar bertawakal kepada tuhan agar mereka selamat setelah Amar dan Kaptan Rashid berusaha bersungguh-sungguh mengendalikan pesawat itu.
d) Tidak mudah percaya kepada khabar angin atau cerita tentang hantu dan penunggu
Penduduk setempat membuat cerita bahawa ada hantu di padang itu yang mencari anaknya yang hilang.
BEST R..
BalasPadamhoo... tengs2 . na mintk izin copy bley ?? heee...
BalasPadamthanks
BalasPadamterima kasih =)
BalasPadamhuh.selamat kerja sekolah aku
BalasPadamterbaiklah cikgu .trima kasih . tak yah susah2 saya nak beli buku rujukan . huh .... =)
BalasPadamthx....akhirnya siap keje skul aq...(^_^)
BalasPadamthankz ckg..ahirnye siap keje saye...
BalasPadam